امروزه روش‌های مختلفی برای رنگ کردن مو وجود دارد که یکی از آن‌ها بالیاژ مو است. بالیاژ مو سال‌ها است که جزء شیک‌ترین و پرطرفدارترین تکنیک‌های رنگ مو است که ظاهری جذاب به شما می‌دهد. در این روش که ریشه مو تیره‌تر است و تکه‌هایی از سایه‌ها و روشنی‌ها در بخش‌های پایین‌تر مو به صورت دسته‌ای دیده می‌شود، از رنگ‌های مختلفی کنار هم استفاده می‌شود.

در ادامه قصد داریم بالیاژ مو و تمام نکاتی که درباره بالیاژ باید بدانید را به شما معرفی کنیم. همچنین فرق بالیاژ و آمبره، فرق بالیاژ و هایلایت و مراقبت‌های پیش از رنگ کردن و پس از رنگ کردن مو با این روش را بررسی کرده‌ایم. در پایان می‌توانید تعدادی از بهترین و پرطرفدارترین مدل‌های بالیاژ را بشناسید و به صورت دلخواه و با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

بالیاژ مو چیست؟

بالیاژ مو یک تکنیک جدید رنگ کردن مو است که فرچه رنگ مو از میانه‌های مو تا نوک مو کشیده می‌شود. در این روش معمولاً بخش‌های پایین مو رنگ بیشتری دارد و قسمت بالایی مو کم رنگ‌تر است. به طوری که ریشه مو رنگ نمی‌شود و می‌تواند رنگ موی طبیعی خودتان باشد (یک سوم یا نصف می‌تواند رنگ روشن‌تری داشته باشد). در بالیاژ، رنگ به صورت آزادانه روی مو قرار می‌گیرد و موها به صورت دسته‌ای توسط آرایشگر رنگ می‌شوند. به عبارتی بالیاژ در هوای آزاد و بدون کلاه مش انجام می‌شود.

در این مدل رنگ مو، رگه‌هایی از رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم ایجاد می‌شود و به موها عمق می‌دهد. بالیاژ بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد دارند تغییری در مو‌های خود ایجاد کنند اما نمی‌خواهند این تغییر، چشمگیر و جسورانه باشد. یکی از مزایای بالیاژ این است که رشد ریشه مو موجب تغییرات شدید ظاهر مو نمی‌شود. مزیت این روش به روش فویل این است که در نهایت رنگی طبیعی‌تر و ملایم‌تر روی مو ایجاد می‌شود.

بالیاژ مو های روشن

بالیاژ مو برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین حالتی که بالیاژ مو خودش را نشان می‌دهد وقتی است که روی مو‌های طبیعی انجام شود. بنابراین اگر رنگ مو شما طبیعی است بالیاژ برایتان مناسب است. با این حال می‌توانید مو‌های رنگ شده را نیز بالیاژ کنید یا ابتدا موی خود رنگ تیره کرده و سپس تکنیک بالیاژ را روی آن اعمال کنید.

بالیاژ برای افرادی که فرصت کافی برای آرایشگاه رفتن ندارند بسیار مناسب است چون در این روش نیازی به رنگ شدن زود به زود موها نیست.

خانم‌هایی که قصد ندارند رنگ مو جسورانه‌ای داشته باشند و تغییر بسیار زیادی در ظاهر آن‌ها ایجاد شود می‌توانند مو‌های خود را بالیاژ کنند.

روش انجام بالیاژ مو

به طور کلی فرایند انجام بالیاژ، به بلندی، رنگ و مدل مو‌های شما بستگی دارد. برای بالیاژ روش‌های مختلفی وجود دارد و از آن جایی که یک تکنیک پیشرفته است بهتر است با متخصصان رنگ مو مشورت کنید و این کار را به آرایشگر حرفه‌ای بسپارید. بالیاژ یک تکنیک دستی است و کاملاً به مهارت و تخصص آرایشگر بستگی دارد. بنابراین تکنیک مورد استفاده در بالیاژ توسط آرایشگر‌های متفاوت نتایج متفاوتی به دنبال دارد.

برای انجام بالیاژ مو ابتدا باید رنگ مورد نظر را انتخاب کنید. پس از آن به یک آرایشگاه حرفه‌ای مراجعه کنید. آرایشگر موردنظر برای شروع کار در ابتدا موها را به چند بخش تقسیم کرده و آن‌ها را به صورت دسته‌ای(با ضخامت کم یا زیاد) رنگ می‌کند. در این روش از کلاه مش استفاده نمی‌شود.

بالیاژ مو

تمدید بالیاژ

توجه کنید که برای رسیدن به رنگ موی موردنظر و تثبیت آن لازم است حداقل ۳ بار به فاصله ۶ تا ۸ هفته به آرایشگاه بروید. پس از آن دیگر لازم نیست برای تمدید رنگ مویتان دوباره بالیاژ کنید. در صورت دلخواه می‌توانید تنها رنگ موی خود را هر چند وقت یکبار تازه کنید. با این حال دفعات تمدید بالیاژ و فاصله بین هر تمدید در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و حتی بعضی خانم‌ها ممکن است تا شش یا نه ماه نیازی به تمدید بالیاژ نداشته باشند.

این میزان به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً اینکه مو‌های خود را در هفته چند بار شستشو می‌دهید، از چه نوع نرم‌کننده و شامپو استفاده می‌کنید، در ماه چند مرتبه از وسایل حالت دهنده و حرارتی مو استفاده می‌کند و…

مزایای بالیاژ مو

در صورت بالیاژ مو نیازی نیست زود به زود، بالیاژ تمدید شود. چرا که در این روش ریشه مو تیره‌ترین است و رنگ نمی‌شود. هر چقدر ریشه موها رشد کند تغییر آنچنانی در ظاهر بالیاژ ایجاد نمی‌شود. به عبارتی هر چقدر موها بلند‌تر شود، زیبایی خود را از دست نمی‌دهد و تغییری در زیبایی آن ایجاد نمی‌شود.

در این روش به خاطر ظاهر منحصر به فردی که ایجاد می‌کند نیازی به رنگ کردن مکرر مو ندارید.

جذابیت بالیاژ و ایجاد ظاهری متناسب با مد روز، به شما چهره‌ای زیبا می‌دهد.

از آنجایی که نیاز به تمدید زود به زود ندارد بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

جلوه‌ای طبیعی و رنگی ملایم روی مو ایجاد می‌کند.

در روش بالیاژ مو، ریشه مو آسیب نمی‌بیند.

تفاوت بالیاژ و رنگ کردن معمولی

رنگ کردن معمولی به این صورت است که تمام مو به طور یکنواختی با فرچه از ریشه تا نوک مو رنگ می‌شود و در آخر تمام مو یکجا با استفاده از کلاه گرم می‌شود تا رنگ مو عمل کند. در حالی که در بالیاژ تکه‌های مختلف مو با استفاده از گیره جدا شده و معمولاً با دست رنگ می‌شود. ریشه مو هم رنگ نمی‌شود.

فرق بالیاژ و آمبره

آرایشگر در بالیاژ مو از رنگ مو استفاده می کند تا رنگ های روشنی نسبت به ریشه مو در بخش های مختلف قسمت ساقه و نوک مو ایجاد کند. در این روش هر بخشی که بخواهید هایلایت می شود. بنابراین می توان گفت که بالیاژ نوعی هایلایت است.

در تکنیک آمبره مو قسمت بالای مو رنگ تیره است و به سمت نوک مو به تدریج روشن می شود. مو از ریشه رنگ نمی شود و ریشه مو می تواند تیره باشد اما رنگ طبیعی مو نباشد. به عبارتی آمبره، رنگ های تیره را در طول ساقه مو به رنگ های روشن تبدیل می کند. آمبره جلوه ای دراماتیک به مو می دهد.

فرق بالیاژ و هایلایت

یکی از تفاوت های اساسی بالیاژ و هایلایت این است که در تکنیک بالیاژ بدون استفاده از فویل و بیشتر با دست انجام می شود. بالیاژ یکی از مدرن ترین متد های هایلایت مو است و می توان آن را نواری از هایلایت دانست که رنگ مات تری به مو می دهد. در هایلایت که از فویل استفاده می شود به واسطه گرمایی که ایجاد می شود رنگ های ایجاد شده درخشان تر بوده و رنگ های عمیق تری دارد. برای تفکیک مو در بالیاژ مو می توان از نوار های نخی استفاده کرد.

تفاوت بالیاژ و مش

مش کردن به این صورت است که رنگ مو را نمی‌توانید به سایه روشن‌های مختلف در بیاورید و تار‌هایی از مو به طور یکدست روشن‌تر از زمینه مو می‌شوند. در این روش از کلاه مش که دارای سوراخ‌هایی است استفاده می‌شود و از پودر دکلره بی‌رنگ برای روشن کردن تار‌های مو استفاده می‌شود. در بالیاژ از رنگ مو برای روشن کردن قسمت‌های مختلف مو استفاده می‌شود و در آن از کلاه استفاده نمی‌شود.

نگهداری مو پس از بالیاژ

مو پس رنگ شدن احتیاج به مراقبت دارد. فرقی نمی کند رنگ مو معمولی باشد، با فویل انجام شده باشد و یا بالیاژ باشد. در هر صورت می تواند باعث خشکی و آسیب به مو شود. برای اینکه از موهایتان در برابر خشکی و آسیب دیدگی محافظت کنید از نرم کننده های با کیفیت و شامپو های مناسب مو رنگ شده استفاده کنید.

قبل از بالیاژ

پیش از اینکه از هر رنگ مو و تکنیکی از جمله بالیاژ استفاده کنید، موهای خود را نوک گیری کنید. می توانید چند سانت نوک موهای خود را کوتاه کنید و موخوره های مو را از بین ببرید تا موهایی سالم تر پس از بالیاژ مو داشته باشید.

همچنین می توانید از مکمل های مو مانند نوترافول هم مصرف کنید تا ساقه موهایتان سالم تر باشد و در برابر آسیب های ناشی از رنگ محافظت شود.

بهترین مدل مو برای بالیاژ

می توانیم بگوییم که بهترین جلوه مو بالیاژ شده حالتی است که مو ها باز بوده و از پایین موج دار یا فر شوند. زمانی که با کمک وسایل حالت دهنده مو همچون بابلیس یا سشوار در موهای بالیاژ شده خود موج ایجاد کنید، زیبایی و تنوع رنگ آن بهتر دیده می شود. همچنین بالیاژ روی موهای مشکی شما و موهایی که رنگ طبیعی دارند جلوه بهتری خواهد داشت.

بالیاژ مو کوتاه

بالیاژ روی مو‌های کوتاه جذابیت منحصر به فرد خاصی دارد. بسیاری از سلبریتی‌هایی که بالیاژ داده‌اند مو‌های کوتاهی دارند که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. تکنیک‌های مختلفی از بالیاژ را روی موی کوتاه می‌توان اجرا کرد. بالیاژ این قابلیت را دارد که مو‌های شما را پرپشت‌تر نشان بدهد و ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم کنار هم به مو‌هایتان عمق می‌دهد که برای مو‌های کوتاه می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد.

بالیاژ موی بلند

بالیاژ موی بلند نیز می‌تواند بسیار زیبا باشد. به خصوص بالیاژ‌هایی با تناژ قهوه‌ای روشن روی قهوه‌ای تیره؛ بنابراین اگر موهای بلندی دارید و می‌خواهید امواجی از تیرگی‌ها و روشنی‌های جذاب را روی موهای خود ایجاد کنید می‌توانید از تکنیک بالیاژ استفاده کنید که از لحاظ اقتصادی هم به‌صرفه‌تر است.

بالیاژ مو

CARAMEL BROWNIE BROWN BALAYAGE

بالیاژ مو

PECAN TOFFEE BROWN BALAYAGE

بالیاژ موی مشکی

معمولاً بالیاژ روی موی مشکی جذاب‌تر و متداول‌تر است. فرقی نمی‌کند بالیاژ صورتی باشد یا کاراملی، در هر صورت مو طبیعی شما اگر مشکی باشد انواع بالیاژ برای شنا مناسب است. یکی از جذاب‌ترین بالیاژ‌ها روی موی مشکی بالیاژ قرمز و شرابی است.

هزینه بالیاژ مو

هزینه بالیاژ می‌تواند متغیر باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بلندی مو، جنس آن و رنگ‌های به کار رفته از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده هزینه بالیاژ است. هر چه بلندی مو بیشتر باشد مواد رنگ مو بیشتری به کار رفته است و زمان بیشتری صرف رنگ کردن مو شده است. بنابراین هزینه بالیاژ کردن موی بلند بیشتر از موی کوتاه است. با این حال هزینه این تکنیک رنگ مو از روش‌های دیگر مقرون به صرفه‌تر است چرا که ریشه مو رنگ نمی‌شود.

روش بالیاژ کردن مو در خانه

همانطور که گفتیم بالیاژ مو یک کار دستی است و به وسایل ابزار مخصوص مانند فویل، کلاه‌های گرمایشی یا دکلره قوی نیاز ندارد. بنابراین می‌توانید بدون استفاده از این وسیله‌ها بالیاژ را در خانه انجام بدهید. اگرچه برای مو‌های مختلف تکنیک‌های مختلف بالیاژ انجام می‌شود و ترکیب رنگ‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد و بهتر است توسط آرایشگر انجام شود. اما در این بخش مراحل بالیاژ در منزل را بررسی کرده‌ایم تا شما عزیزان بتوانید مو‌های خود را به راحتی و بدون وسیله خاصی در خانه بالیاژ کنید.

برای انجام بالیاژ ابتدا کیت رنگ مناسب بالیاژ را تهیه کنید. می توانید از کیت رنگ لورآل استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز برای بالیاژ در خانه:

  • پودر دکلره و رنگ مو (برای موی بلند سه بسته کافی است)
  • اکسیدان ۲۰ ولوم
  • ماسک کراتین
  • شامپو روشن‌کننده
  • نرم کننده
  • تونر رنگ بلوند
  • گیره
  • ظرف مخصوص، فرچه، حوله نم دار
  • فرچه باریک
  • دستکش یکبار مصرف

مراحل بالیاژ مو

مرحله اول: رنگ مو مناسب را انتخاب کنید. رنگ انتخاب شده باید روی مو‌هایتان دو یا سه درجه روشن‌تر شود. پودر دکلره و اکسیدان را باهم ترکیب کنید، آن را خوب به هم بزنید و کنار بگذارید.

نکته: برای انجام بالیاژ مو از دستکش استفاده کنید و همچنین روی گردن، گوش‌ها و پیشانی خود وازلین یا کرم بمالید تا پوستتان رنگی نشود.

برای اطمینان بهتر است بخشی از ساقه مو را کمی رنگ بزنید تا متوجه میزان تغییر رنگ مو شوید و بدانید باید چه مدت روی موهایتان بماند.

مرحله دوم: مو‌های خود را به چند قسمت مختلف تقسیم کرده و گیره بزنید. نقش گیره در بالیاژ مهم است و باعث می‌شود با ایجاد تناژ‌های مختلف رنگ مو در کنار هم به موها عمق بدهد. دسته‌ای از مو را جدا کنید و گیره بزنید و سپس دسته دیگری از موها را بردارید. به همین ترتیب گیره بزنید. پیش از آن می‌توانید پشت مو را با کمک انتهای باریک شانه، موهایتان را به سه بخش بالایی وسطی و پشتی تقسیم کنید. جلوی مو را هم از یک گوش تا گوش دیگر تقسیم کنید.

در این مرحله باید رنگ مو را با مخلوط دکلره و اکسیدان مخلوط کنید و یک رنگ با غلظت کرم آماده کنید. می‌توانید دستورالعملی که روی جعبه رنگ نوشته شده است را بخوانید تا از نسبت‌های ترکیب رنگ مو، دکلره و اکسیدان مطلع شوید.

مرحله سوم: تکه‌هایی از مو را انتخاب کرده و رنگ کنید. هدف از بالیاژ مو این است که بخش‌هایی از مو تناژ روشن‌تری نسبت به مو طبیعی خودتان داشته باشد. برای رنگ کردن ریشه موها را ثابت نگه دارید.

دستکش یکبار مصرف را بردارید و بپوشید. دسته‌ای از موهای تقسیم شده را بردارید و بپیچید. نوک دسته مویی که پیچ داده‌اید را رنگ کنید تا ریشه مو آغشته به رنگ نشود.

مرحله چهارم: به همین ترتیب بخش‌های مختلف را بپیچید و انتهای آن بخش را به رنگ آغشته کنید. به طوری که این بخش‌ها کاملاً رنگ شود. سپس شروع کنید از وسط تا نوک مو را رنگ کنید.

برای انجام این کار می‌توانید هم از فرچه رنگ مو استفاده کنید و هم با انگشت، رنگ مو را به ساقه بمالید. توجه کنید که ریشه مو به رنگ‌تان آغشته نشود. اگر چه ریشه مو به طور طبیعی در برابر تغییر رنگ دادن مقاوم است.

مرحله پنجم: دسته اول موی رنگ شده را محکم کنید. بخشی که رنگ می‌کنید گیره بزنید و از دیگر بخش‌ها جدا کنید تا کارتان آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. سپس پخش بعدی را شروع کنید.

مرحله ششم: دسته دیگری از مو را جدا کرده و با دست رنگ بزنید. نگران رنگ کردن مو با دست نباشید. چرا که تکنیک بالیاژ مو رنگ کردن معمولی نیست و قرار نیست ظاهری کاملاً متقارن و یکدست روی مو ایجاد شود. رنگ کردن مو با دست در روش بالیاژ باعث طبیعی‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود. سعی کنید هر بار قسمت کوچکی از مو را بردارید و آغشته به رنگ کنید تا روشنی‌هایی ظریف روی مو‌هایتان ایجاد شود.

مرحله هفتم: تقریباً مراحل اصلی بالیاژ انجام شده است و در این گام می‌توانید میزان رنگ بالیاژ را کنترل کنید. تصمیم بگیرید که کدان بخش‌ها رنگ بیشتری داشته باشد کدام بخش‌ها رنگ کمتر و همچنین چه مدت زمانی رنگ روی مو بماند

مرحله هشتم: کار بالیاژ کردن مو تمام شده است و نوبت آن است که مو ها را بشویید. در این مرحله می‌توانید از تونر برای مو استفاده کنید و دوباره مو را شستشو دهید. سپس بگذارید موها به طور طبیعی خودش خشک شود.

مرحله نهم: ماسک کراتین یا هر ماسک دیگری که مناسب رنگ کردن مو است را روی مو‌های خود مالیده و حدود سه دقیقه صبر کنید و باز هم مو ها را بشویید.

اگر رنگ موی شما بسیار تیره است تونر مناسب را روی موی شستشو داده خود بمالید و ۲۰ الی ۲۵ دقیقه صبر کنید.

آشنایی با انواع بالیاژ مو

اگر می‌خواهید خودتان بالیاژ مو کنید و نمی‌دانید چه رنگی بیشتر برای شما مناسب و زیبایی چشمگیر‌تری به شما می‌دهد بدانید که رنگ‌های مختلفی برای بالیاژ مناسب هستند که بعضی از آن‌ها پر طرفدار‌تر بوده و بعضاً در بین دختران جوان و بعضی در میان خانم‌های سن بالا رایج‌تر است. مثلاً بالیاژ دودی بنفش و بالیاژ دودی صورتی، از جمله پرطرفدار‌ترین بالیاژ دخترانه فانتزی هستند. بالیاژ بلوند نیز از بالیاژ‌های متداول در خانم‌ها است. در ادامه تعددی از متداول‌ترین رنگ بالیاژ را معرفی می‌کنیم.

بالیاژ مو بلوند

در صورتی که رنگ بلوند را دوست دارید و می‌خواهید بالیاژ شما پرپشت‌تر باشد رنگ بلوند یخی را امتحان کنید. بالیاژ بلوند طلایی را به خانم‌هایی پیشنهاد می‌کنیم که نمی‌خواهند خیلی مو‌هایشان را رنگ کنند و یا وقت کافی برای آرایشگاه رفتن ندارند. این بالیاژ به گونه‌ای است که با رشد مو، زیباتر می‌شود و از طرفی بالیاژ طلایی باعث افزایش پایداری رنگ مو می‌شود.

بالیاژ مسی قرمز

اگر می‌خواهید یک رنگ مو خیره‌کننده و زیبا داشته باشید و دارای پوستی روشن هستید پیشنهاد می‌کنیم بالیاژ مسی قرمز را امتحان کنید.

بالیاژ قهوه‌ای موکا

این مدل بالیاژ می تواند به مو‌های شما عمق بدهد و آن‌ها را پر پشت‌تر نشان دهد. بنابراین اگر مو‌های کم پشتی دارید و می‌خواهید مو‌هایی با تن قهوه‌ای داشته باشید، بالیاژ مو قهوه‌ای موکا گزینه مناسبی است.

بالیاژ قهوه‌ای تیره صدفی

روی مو‌های قهوه‌ای تیره خود می‌توانید هایلایت‌هایی دودی و صدفی ایجاد کنید تا مو‌هایی زیبا و درخشان داشته باشید.

بالیاژ اپال

این مدل بالیاژ رنگ بسیار زیبایی همچون اپال دارد که دارای تونالیته نقره‌ای است. اگر به دنبال یک بالیاژ دخترانه شیک هستید این رنگ را توصیه می‌کنیم.

بالیاژ صورتی یخی

کمی رنگ صورتی به بالیاژ یخی خود اضافه کنید تا یک موی بسیار زیبا و فانتزی به خود بدهید. بسیاری از دختران جوان بالیاژ صورتی یخی استفاده می‌کنند که ظاهری شاد دارد.

بالیاژ بلوند نقره‌ای

بالیاژ بلوند نقره‌ای یکی از خیره‌کننده‌ترین و متفاوت‌ترین بالیاژ‌ها است که می‌توانید برای مو‌های کوتاه و بلند خود امتحان کنید.

بالیاژ بلوند کره‌ای

بالیاژ بلوند کره‌ای هم یکی از بالیاژ‌های زیبا است که برای این کار می‌توانید ریشه و زمینه مو را عسلی کنید و قسمت‌های مختلف ساقه و نوک مو را کره‌ای.

بالیاژ آبی و سبز

یکی دیگر از رنگ‌های فانتزی و بالیاژ دخترانه، سبز و آبی است. این بالیاژ هم برای مو‌های کوتاه و هم برای مو‌های بلند می تواند مناسب باشد.

بالیاژ عسلی روی مو‌های مشکی

اگر مو‌هایی با بلندی متوسط و یا کوتاه با مو‌هایی مشکی دارید مدل بالیاژ عسلی را امتحان کنید.

بالیاژ مو هایلایت قرمز زرشکی

افرادی که پوست‌های متوسط و مو‌های مشکی دارند می‌توانند مو‌های خود را بالیاژ هایلایت قرمز زرشکی بکنند.

بالیاژ نسکافه ای

خانم‌هایی که مو‌هایی ملایم با بلندی متوسط دارند که مو‌های خود را لایه لایه کوتاه کرده‌اند می‌توانند بالیاژ نسکافه ای روی مو‌های طبیعی خود انجام بدهند.

بالیاژ دودی

اگر مو های بلند و لخت دارید بالیاژ دودی را امتحان کنید

بالیاژ کاراملی

بالیاژ کاراملی، موها را  گویی اشعه های خورشید روی موها تابیده شده اند، نشان میدهد