روش رنگ و مش

مش کردن نوعی تکنیک رنگ کردن مو است که جذابیت ظاهر شما را دو چندان می‌کند و به مو‌ها عمق می‌دهد. در رنگ و مش بخش‌هایی از مو با رنگ پس زمینه اختلاف دارد. به طوری که پس زمینه تیره‌تر یا روشن‌تر است. این اختلاف پایه رنگ مو جدید و رنگ زمینه که ظاهری جذاب به مو‌های شما می‌دهد معمولا تا ۷ درجه است. اما توجه کنید که هر چقدر تضاد رنگ کمتر باشد بهتر است و جوان‌تر به نظر می‌رسید. روش‌های مش کردن مو آنقدر متنوع است که هر کسی با توجه به ذوق و سلیقه خود می‌تواند از آن بهره ببرد.

بنابراین پیش از مش تصمیم بگیرید که می‌خواهید رنگ پس زمینه مو‌هایتان تیره باشد یا روشن؟ دسته‌های موی رنگ شده متراکم باشد یا سوزنی و پراکنده؟ ریشه مو تیره بماند یا ساقه مو؟ بالیاژ مو باشد، یا آمبره مو؟! سپس به سالن زیبایی مراجعه کنید و با مش کردن مو‌هایتان ظاهری جذاب برای خود ایجاد کنید.

در رنگ و مش، لایه‌هایی از مو روشن‌تر می‌شود و بخش‌هایی از آن تیره باقی می‌ماند که معمولا افراد تمایل دارند پایه رنگ زمینه مو‌هایشان تیره‌تر باشد. تکنیک روشن‌سازی مو و ایجاد اختلاف رنگ در مو در همه جای دنیا بسیار پرطرفدار و رایج است. این تکنیک از گذشته در کشور ما تحت عنوان مش و در دیگر کشور‌ها با نام لایت شناخته می‌شود.

اگر چه در انواع لایت اختلاف درجه پایه رنگ تیره و روشن کمتر است (معمولا ۳ درجه) اما انواع لایت و انواع مش تکنیک‌های یکسانی دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. علاوه بر آن همه چیز‌هایی که در مورد روش مش مو باید بدانید از جمله اینکه مش چیست؟ برای چه افرادی مناسب است و با هایلایت چه تفاوتی دارد را نیز بررسی می‌کنیم.

رنگ و مش چیست؟

رنگ و مش تکنیکی برای ایجاد اختلاف رنگ در مو است که در آن علاوه بر اکسیدان و رنگ از دکلره هم استفاده می‌شود. بخش‌های تیره و روشن مو در این روش، سایه روشنی جذاب در مو ایجاد می‌کند که آن را زیبا‌تر و عمیق‌تر نشان می‌دهد. به طور معمول پایه مو را تیره و بخش‌هایی که می‌خواهیم مش کنیم را روشن می‌کنیم که این نوع مش را مش هایلایت می‌گوییم.

پایه رنگ زمینه معمولا ۵، ۶ و ۷ است و رنگ مش ۳ تا ۴ درجه روشن‌تر. توجه کنید که اگر رنگ مو‌های شما بسیار روشن است برای مش هایلایت مناسب نیست چرا که مو‌های شما را به هم ریخته و ظاهرتان را پیرتر نشان می‌دهد. افرادی که مو‌های روشن دارند می‌توانند از تکنیک مش لولایت بهره ببرند و از روشنی مو‌هایشان بکاهند.

رنگ و مش

نمونه کار رنگ و مش جدید سالن زیبایی نیلسا

مش و لایت مو برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که تمایل دارند مو‌های خود را رنگ کنند اما نمی‌خواهند همه قسمت‌های مو به طور یکسانی رنگ شود می‌توانند مو‌های خود را لایت یا مش کنند.

روشن‌سازی بخش‌هایی از مو به خصوص ساقه مو در میان دختران جوان بسیار پر طرفدار است. چرا که در این روش ریشه مو رنگ نمی‌شود و سن ظاهری افراد بالاتر نمی‌رود. بنابراین رنگ و مش به ویژه از نوع هایلایت مو روشی به روز و مناسب برای جوان تر‌ها است.

همچنین افراد سن بالا می‌توانند ریشه سفید مو‌های خود را با رنگ تیره بپوشانند و دسته‌هایی از رنگ‌های روشن را در بین مو‌های خود ایجاد کنند.

افرادی که مو‌های کوتاه، بلند، متوسط و خیلی بلند دارند می‌توانند مو‌های خود را مش کنند. برای مو‌های بلند معمولا از روش فویل استفاده می‌شود که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

یکی از مزیت‌های این تکنیک این است که لازم نیست افراد هر ماه درگیر ترمیم رنگ موی خود باشند. چرا که مو‌ها به طور یک دست رنگ نمی‌شود و اگر ریشه مو هم رشد کند تغییر آنچنانی ایجاد نمی‌شود. مگر اینکه مو‌های خود را سان لایت کرده باشید.

به طور کلی افرادی که می‌خواهند ظاهری طبیعی و نچرال داشته باشند و در عین حال به روز باشند می‌توانند از روش مش و لایت استفاده کنند.

انواع مش مو

مش مو از این لحاظ که کدام بخش مو روشن‌تر و تیره‌تر شود به چند دسته تقسیم می‌شود. هر یک از این روش‌ها می‌توانند توسط آرایشگر‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی انجام شوند و کاملاً بستگی به ذوق، سلیقه و خلاقیت آرایشگر دارد.

مش هایلایت

در این نوع رنگ و مش، مو روشن‌تر از رنگ زمینه می‌شود. اگرچه اختلاف رنگ ایجاد شده و رنگ زمینه تا حدی نیست که نامتعارف جلوه کند. افرادی که تمایل دارند روی مو تیره رنگ خود، تار‌های روشنی داشته باشند، می‌توانند هایلایت کنند. به طوری که تار‌های مو ۲ تا ۳ درجه روشن‌تر می‌شوند. از آنجایی که مو اصلی شما در این روش نیازی به رنگ شدن ندارد، میزان آسیب به مو‌ها بسیار کمتر است.

مش لولایت

لولایت از دیگر انواع لایت یا مش مو است. در این تکنیک رنگ زمینه مو روشن است و تار‌هایی تیره در بین مو‌های روشن ایجاد می‌شود. به طوری که تار‌های مو ۲ تا ۳ درجه از رنگ زمینه تیره‌تر می‌شود. ایجاد لایه‌هایی تیره در میان زمینه روشن، به مو‌های شما عمق می‌دهد. اگر مو‌های شما روشن است و می‌خواهید از میزان روشنایی آن کم کنید می‌توانید از این روش استفاده کنید و تراکم مو‌های تیره را افزایش دهید.

مش فریزینگ

مش فریزینگ یک روش رنگ مو برای افرادی مناسب است که مایل هستند موی خود را کاملاً تیره و یا کاملاً روشن کنند. به طور معمول برای این کار، از دو رنگ که اختلاف درجه زیادی با هم دارند استفاده می‌شود. مثلا رنگ مشکی را برای زمینه مو و رنگ بلوند دودی را به عنوان رنگ دوم انتخاب می‌کنند. معمولا در این رنگ و مش اختلاف این دو رنگ ۸ تا ۹ درجه است. این اختلاف به مو‌های شما عمق داده و جلب توجه می‌کند.

رنگ و مش

نمونه کار رنگ و مش جدید سالن زیبایی نیلسا

مش سان لایت

یک نوع دیگر مش مو وجود دارد که به آن مش سان لایت گفته می‌شود. در این نوع لایت ریشه مو‌ها روشن می‌شود و ساقه مو تیره می‌شود. بنابراین برای ریشه مو از رنگ درجه روشن استفاده می‌کنیم و ساقه مو(پایین مو) به رنگی تیره‌تر تغییر داده می‌شود.

مش مون لایت

مش مون لایت برعکس سان لایت است. در این نوع لایت، پایین مو‌ها روشن می‌شود و ریشه مو تیره است.

مش مووی لایت

مووی لایت یک نوع جالب مش کردن مو است که طرفداران خاص خود را دارد. اگر قصد دارید یک تغییر قابل توجه در مو‌های خود ایجاد کنید می‌توانید مو‌های خود را مووی لایت کنید. در این نوع مش، تکه‌هایی از مو روشن و رنگی می‌شود. به طوری که می‌توانید ترکیب دو تا چند رنگ را روی مو‌های خود داشته باشید. بخش‌هایی از مو که برای رنگ شدن جدا می‌شود باید دکلره شود و سپس از ترکیب رنگ‌های مختلف برای ایجاد هایلایت استفاده می‌کنیم.

مش رنگین کمانی که ترکیبی از ۷ رنگ در مو است یک نوع بسیار خاص و فانتزی مووی لایت است. ترکیب رنگ‌های بنفش و صورتی، آبی و یخی، صورتی و بلوند، قرمز و نارنجی و… در رنگ و مش از دیگر مووی لایت‌های پرطرفدار به خصوص در میان جوانان است.

لایت بنفش مو که رنگ‌های طیف‌های بنفش را دارد به وی لایت معروف است که از رنگ‌های ترند سال بود.

انواع دیگری از لایت و مش وجود دارد که با توجه به سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. بعضی از آن‌ها عبارت هستند از هاف لایت، دارک لایت، لایت گربه‌ای، لایت پلنگی، استار لایت، رین لایت یا لاین بارانی، اسنو لایت یا لایت برفی، شو لایت، لایت شطرنجی و…

ابزار لایت یا مش

همانطور که گفتیم لایت همان مش است و به ایجاد تار‌هایی روشن‌تر یا تیره‌تر با ضخامت‌های مختلف در مو گفته می‌شود. با توجه به اینکه این روش با چه ابزاری انجام می‌شود به سه دسته تقسیم می‌شود.

مش با ‌شانه

مش با شانه ساده‌ترین و آسان‌ترین راه لایت مو است. در این روش مو‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنیم و رنگ را روی دنده شانه مناسب قرار می‌دهیم. هر لایه از مو را شانه می‌کنیم به طوری که همه بخش‌های مو شانه شود. اندازه دنده های شانه و فاصله‌ای که از هم دارند بستگی به سلیقه خودتان دارد.

مش کلاهی

معمولا از کلاه مش برای برای ایجاد لایت در مو‌های کوتاه و متوسط استفاده می‌کنیم. به این صورت که کلاه رنگ و مش را روی سر قرار می‌دهیم و تار‌های مو که می‌خواهیم چند درجه روشن‌تر یا تیره‌تر کنیم را با قلاب از سوراخ‌های کلاه در می‌آوریم. ضخامت تار‌هایی که بیرون می‌آوریم کاملا سلیقه‌ای است. این نوع لایت به لایت کلاهی معروف است اما در میان ما ایرانی‌ها بیشتر به عنوان مش شناخته می‌شود.

در روش مش که بسیاری از افراد می‌شناسند تار‌های مو به صورت سوزنی دکلره می‌شود که نوعی هایلایت به حساب می‌آید. در تکنیک هایلایت از رنگ‌های درجه روشن یا دکلره می‌توانیم استفاده کنیم و در مش مو می‌توانیم تار‌های مو بیرون از کلاه را تیره‌تر هم بکنیم. در لایت کلاهی، دسته‌های مو به صورت پراکنده و سوزنی تیره یا روشن می‌شوند.

مش با فویل

تکنیک رنگ کردن مو فویل، از بهترین و جدید‌ترین روش‌ها برای ایجاد لایت است. در این تکنیک مو‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنیم و هر لایه را روی فویل قرار می‌دهیم. پس از اینکه مواد رنگ را به هر لایه زدیم فویل را می‌بندیم.

مش فویل زیبایی و نظم خاصی به مو‌های شما می‌دهد این روش لایت که امروزه در سراسر جهان کاربرد زیادی دارد برای مو‌های خیلی بلند، بلند و متوسط بسیار مناسب است. از فویل برای بالیاژ مو هم استفاده می‌شود.

عکس انواع رنگ و مش

تفاوت مش و هایلایت

به طور کلی در رنگ و مش و هایلایت (نوعی لایت)، قسمتی از مو نسبت به زمینه مو رنگ متفاوت‌تری پیدا می‌کند. در هایلایت رنگ بخشی که با زمینه تفاوت دارد، روشن‌تر است. معمولا این اختلاف درجه ۳ بوده و لایه‌هایی از مو که تا ۳ درجه روشن‌تر می‌شود را می‌توان بدون دکلره رنگ کرد. در حالی که در مش برای روشن‌تر کردن بخش‌هایی از مو حتما از دکلره استفاده می‌شود. معمولا اختلاف درجه رنگ بخش‌های تیره و روشن در مش مو تا ۷ درجه است. از طرفی در روش مش، این امکان وجود دارد که زمینه مو رنگی روشن‌تر داشته باشد (لولایت) اما در هایلایت رنگ پس زمینه حتما تیره‌تر است.

از آنجایی که هایلایت، روشن کردن مو است به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و به مو‌ها عمق می‌دهد. بنابراین همانطور که در بخش قبلی هم توضیح دادیم، هایلایت را می‌توان نوعی مش دانست که بدون دکلره هم انجام می‌شود و اختلاف درجه بخش‌های روشن با بخش‌های تیره خیلی زیاد نیست. هایلایت برای افراد جوانی که قصد دارند مو‌های خود را رنگ کنند اما خیلی جلب توجه نکند بسیار مناسب است.

تفاوت مش تکه‌ای و مش سوزنی

تفاوت مش تکه‌ای و سوزنی در روش جداسازی مو‌ها برای رنگ کردن است.

در مش تکه‌ای معمولا از فویل استفاده می‌شود که تکه‌های مو به طور معمولا هم اندازه باریک یا درشت هستند و هر بخش تیره یا روشن می‌شود. اگر تکه‌های مو در رنگ و مش یک در میان تیره و روشن شود به ان مش کوک می‌گوییم. در مش سوزنی معمولا از کلاه مش استفاده می‌کنیم و تار‌های نازک‌تری از مو به صورت پراکنده روشن می‌شوند. سوزن‌های تیره و روشن مو جلوه خاصی به مو‌ها می‌دهد. در انتخاب مش سوزنی احتیاط کنید. چرا که اگر اختلاف رنگ تیره و روشن زیاد باشد ممکن است سن شما را بالا‌تر نشان دهد.

مراقبت از مو پس از مش

مو‌های ما نقش بسیار مهمی در زیبایی ظاهرمان دارند. به طوری که در کنار استفاده از روش‌های زیبا‌سازی مو مانند رنگ کردن لازم است از روش‌های مراقبتی مو هم بهره ببریم. حفظ سلامتی مو‌ها پس از رنگ کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. در مش کردن از دکلره استفاده می‌شود و اهمیت مراقبت از مو پس از آن دوچندان مهم است. برای جلوگیری از خشکی و شکننده شدن مو می‌توانید از شامپو‌های مخصوص موی رنگ شده استفاده کنید. مو‌های خود را با روغن‌هایی مانند روغن بادام و روغن آرگان ماساژ دهید. علاوه بر آن هر چند وقت یکبار مو‌های خود را کراتینه و ویتامینه کنید تا سلامت بمانند.

فیلم انواع رنگ مش

انواع رنگ و مش یا رنگ مو

در سالن زیبایی نیلسا، موهای شما با رنگ‌ هایی با درصد پایین آمونیاک رنگ میشود. تمامی دقت متخصصین ما بر این است که تا سلامت مو های شما حفظ شود و اگر ریسک بالایی برای شما داشته باشد اقدام به رنگ کردن نخواهند کرد.

متخصصین ما توانمند به انجام انواع خدمات رنگ و مش از جمله هایلایت، آمبره و بالیاژ هستند..
استفاده از رنگ ها ، اكسیدان و پودر های دكلره نا مرغوب دارای آمونیاك بالا و همچنین انجام رنگ و مش و سایر خدمات پیرایشی توسط افراد غیر متخصص باعث ریزش ، پوسیدگی و آسیب های جدی به ساقه و ریشه مو میشود كه در بسیاری از موارد قابل بازگشت و ترمیم نیست.

بالیاژ مو  چیست؟

بالیاژ یک نام فرانسوی است و به تکنیکی برای هایلایت کردن مو اطلاق می شود. در این روش به مو جلوه ای طبیعی بخشیده می‌شود به گونه ای که تفکیک قسمت های رنگ موی طبیعی فرد از قسمت هایلایت شده قابل شناسایی نیست.

متخصصان رنگ و مش کار برای انجام این روش از سلفون یا فویل برای جدا کردن قسمت های مختلف مو استفاده می کنند. تا از برون رفت رنگ مو به سایر موها جلوگیری نمایند.

بالیاژ روش های متفاوتی دارد و هر کسی می تواند آن را با توجه به راحتی خود بومی سازی کند.

بالیاژ یک روش سخت در اجرای رنگ و مش است اما با این روش رنگ مو همیشه تازگی خود را حفظ خواهد کرد.

سعی کنید موهایتان را برای بالیاژ به دست افرادی بسپارید که در این کار تبحر دارند، زیرا لازم است وقت زیادی صرف مو هایتان شود و اگر متخصص رنگ و مش کار نتواند از عهده رنگ کردن به خوبی برآید باعث آسیب رساندن به موهای شما می شود.

آرایشگران حرفه ای همیشه اذعان دارند که بالیاژ در ظاهر بسیار راحت است اما ایجاد یک جلوه طبیعی در مو کار بسیار سختی است که از عهده هر کسی بر نمی آید.

آمبره چیست؟

آمبره کردن مو نوعی مدل هایلایت کردن در رنگ مو است که با استفاده از آن انتهای موها روشن تر از قسمت های ریشه ای مو است.

با اجرای این روش هر چه به سمت انتهای مو برویم، موها با ایجاد سایه روشن به روشن تر می‌شوند و در انتها فقط رنگ روشن می ماند. متخصصان رنگ و مش کار برای آمبره کردن لازم است از تکنیک بالیاژ استفاده نمایند.

سامبره چیست؟

بسیاری سامبره را خواهر آمبره می دانند، در این نوع رنگ مو ترکیب رنگ ها به سمت تیره تر شدن پیش می روند تا جلوه طبیعی تری را روی مو به نمایش بگذارند. در این روش هایلایت به رنگ طبیعی مو نزدیکتر است و در در انتهای مو سایه روشن هایی از رنگ روشن را در میان موی تیره خواهیم داشت.

تفاوت هایلایت و رنگ و مش چیست؟

تفاوت رنگ و کنتراست قسمت های دکلره شده با زمینه در هایلایت تا 3 درجه اختلاف رنگ است، اما در مش این تفاوت از 3 درجه بیشتر است.

مش، یا مش کردن، روشی در رنگ کردن مو است که معمولاً توسط بانوان استفاده می‌شود. در این سبک دسته‌هایی از موی سر را جدا می‌کنند و با از بین بردن رنگ آن‌ها (دکلره کردن) و گذاشتن یک رنگ روشن (مانند بلوند یا پلاتینی) فرم زیبایی را به رنگ موی فرد می‌دهند.

به عمل رنگ کردن دسته‌های موی دکلره شده در مش اصطلاحاً رنساژ (و گاهی رنگساژ) گفته می‌شود.

در آخر

رنگ و مش از تکنیک‌های رایج رنگ مو است که در آن از دو رنگ برای ایجاد بخش‌های تیره و روشن استفاده می‌شود. این روش را که در آن از دکلره استفاده می‌شود می‌توان با کمک فویل، دیسک، کلاه مش و… انجام داد. تنوع مش بسیار بالا است اما معروف‌ترین نوع آن هایلایت است که خود انواعی دارد. در تکنیک مش، رنگ پس زمینه می‌تواند تیره یا روشن باشد. هر چه پایه رنگ زمینه تیره‌تر و پایه رنگ مش متوسط (حدود ۳ درجه روشن‌تر) باشد بهتر است. همچنین توجه کنید که برای جوان‌تر به نظر رسیدن سعی کنید اختلاف درجه بخش روشن و تیره خیلی زیاد نباشد. پس از مش از مو‌های خود مراقبت کنید و از شامپو مخصوص مو دکلره شده و روغن ماساژ مو استفاده نمایید. برای انجام مش که تنوع گسترده‌ای دارد به یک سالن زیبایی خوب مراجعه کرده و لایتی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد.

سوالات متداول

رنگ و مش چیست؟

رنگ و مش تکنیکی برای ایجاد اختلاف رنگ در مو است که در آن علاوه بر اکسیدان و رنگ از دکلره هم استفاده می‌شود. بخش‌های تیره و روشن مو در این روش، سایه روشنی جذاب در مو ایجاد می‌کند که آن را زیبا‌تر و عمیق‌تر نشان می‌دهد. به طور معمول پایه مو را تیره و بخش‌هایی که می‌خواهیم مش کنیم را روشن می‌کنیم که این نوع مش را مش هایلایت می‌گوییم.

انواع مش مو به چند دسته تقسیم می شود؟

انواع مش مو شامل: مش هایلایت، مش لولایت، مش فریزینگ، مش سان لایت، مش مون لایت می باشد

تفاوت مش و هایلایت چیست؟

به طور کلی در رنگ و مش و هایلایت (نوعی لایت)، قسمتی از مو نسبت به زمینه مو رنگ متفاوت‌تری پیدا می‌کند. در هایلایت رنگ بخشی که با زمینه تفاوت دارد، روشن‌تر است. معمولا این اختلاف درجه ۳ بوده و لایه‌هایی از مو که تا ۳ درجه روشن‌تر می‌شود را می‌توان بدون دکلره رنگ کرد. در حالی که در مش برای روشن‌تر کردن بخش‌هایی از مو حتما از دکلره استفاده می‌شود. معمولا اختلاف درجه رنگ بخش‌های تیره و روشن در مش مو تا ۷ درجه است.

دانستنی های آرایشی، بهداشتی

در بخش مجله آنلاین آرایشی زیبایی سالن زیبایی نیلسا، میتوانید مطالبی مفید در مورد تمامی خدمات زیبایی و آرایشی پیدا کنید

  • 7 نکته برای پوست سر سالم جهت داشتن موهایی قوی و براق

7 نکته برای پوست سر سالم جهت داشتن موهایی قوی و براق

تغییرات ساده در برنامه مراقبت از موهایتان می‌تواند تفاوت بزرگی در سلامت پوست سر شما ایجاد کند. این می‌تواند به سادگی ملایم‌تر بودن هنگام شامپو زدن یا گاهی اوقات صاف کردن موهای موج دارتان [...]

  • عکسی از یک زن جوان با پوستی درخشان که به آرامی صورت خود را لمس می‌کند و از آنزیم تراپی پوست خود راضی است و لبخند ملایمی بر لب دارد. پس‌زمینه تصویر روشن و آرام است که حسی از محیط آرامش‌بخش یک اسپا را القا می‌کند.

آنزیم تراپی پوست و فواید معجزه آسای آن چیست؟

آنزیم چیست؟ آنزیم‌ها پروتئین‌هایی هستند که به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها سرعت واکنش‌های شیمیایی در سلول‌ها را افزایش می‌دهند بدون اینکه خود در این فرآیند [...]