این روزها یکی از لاین‌های پرطرف‌دار در سالن‌های زیبایی، لاین رنگ مو است که اغلب خانم‌ها برای ایجاد تنوع و زیبایی به موهای خود، به آن مراجعه می‌کنند و با پیشنهاد هایلایت کردن موهایشان روبه رو می‌شوند. هایلایت مو از بهترین راه‌ها برای ایجاد تنوع در مو بوده ولی انجام آن، نیازمند مهارت و تخصص است. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات درباره انواع هایلایت‌های مو و پاسخ به سؤال هایلایت مو یا لولایت مو چیست؟ هستید تا انتهای مقاله را به دقت دنبال کنید.

هایلایت مو چیست؟

شاید برایتان سؤال باشد که در کل لایت مو به چه معناست؟ لایت مو به رنگ آمیزی تکه‌ای در موها می‌گویند. در لایت مو و انواع آن، کل موها رنگ نمی‌شود و هایلایت و لولایت دو نوع از پرطرف‌دارترین لایت‌های مو هستند. رنگ کردن مو به سبک هایلایت نیز دقیقاً همین‌طور است، یعنی بخشی از مو (رشته‌هایی نازک لابه لای مو) نهایتاً تا سه درجه روشن‌تر می‌شود.

هایلایت مو یک ظاهر بسیار طبیعی و هارمونی زیبا بین موها ایجاد کرده و نیاز به رنگ کردن کل موها و آسیب دیدن آنها نیست.

انتخاب رنگ مناسب در هایلایت مو، به رنگ مو و پوست شما بستگی دارد. به طور مثال، اگر موهایی بلوطی یا قهوه‌ای تیره دارید، پس باید هایلایت‌های مو به رنگ مسی یا کاراملی بشوند یا اگر موهایی مشکی دارید، هایلایت باید به رنگ قهوه‌ای تیره بشوند. میزان روشن شدن مو در هایلایت بسیار مهم است زیرا روشن‌تر شدن آن بیش از 3 درجه، راه راه‌های تیره و روشن بین موها ایجاد کرده و از طبیعی بودن رنگ مو کاسته می‌شود.

برای آسیب کمتر به موها، ترجیحاً موهایتان را دکلره نکرده و با رنگ‌های مو آن را به درجات روشن برسانید. زیرا، دکلره تمام پروتئین‌های مو را از بین برده و اگر مواد استفاده شده برای دکلره باکیفیت نباشد، موها خشک و شکننده می‌شوند. ولی همکاران ما در سالن زیبایی نیلسا از بهترین مواد دکلره خارجی استفاده می کنند و اطمینان حاصل می کنند تا صدمه به موهای شما نرسد.

هایلایت مو

تفاوت هایلایت مو با لولایت مو (LowLight)

با توجه به سوال، هایلایت مو یا لولایت مو چیست؟ که مطرح شد که در هایلایت رشته‌هایی نازک از مو به رنگی روشن‌تر (تا سه درجه) در آمده و این رنگ کاملا بستگی به رنگ طبیعی موهایتان داشته و زمینه موها رنگ نمی‌شود. حالا لولایت مو به چه معناست؟ در لولایت، زمینه موها باید رنگی روشن داشته و رشته‌هایی نازک از مو به رنگ تیره درمی‌آیند.

این تکنیک، روی موهای زمینه روشن انجام می‌شود، پس باید کل موها رنگ شده و روشن باشند. البته، اگر شما به طور طبیعی موهایی روشن دارید، یعنی بور هستند، نیازی به رنگ زمینه در موهایتان نبوده و به راحتی میتوانید لولایت‌های تیره روی آن دربیاورید.

پس تفاوت هایلایت و لولایت در رنگ زمینه بوده و هایلایت دارای زمینه تیره با رگه‌های روشن و لولایت دارای زمینه روشن با رگه‌های تیره است که در هر دو تکنیک موهای شما عمق گرفته و جذاب‌تر دیده می‌شوند. هایلایت در مو ایجاد براقی و درخشندگی کرده و بیشتر مناسب آرایش‌ها و استایل‌های تابستانی است ولی لولایت، به موها حجم داده و به دلیل رنگ تیره در رگه‌های مو، مناسب برای آرایش‌ها و استایل‌های زمستانی است. نمونه‌های پرطرف‌دار برای لولایت، زمینه طوسی یا سفید با لولایت‌های سرمه‌ای و مشکی، زمینه قهوه‌ای روشن یا عسلی با لولایت‌های قهوه‌ای تیره یا بلوطی است.

تفاوت هایلایت و لولایت

تفاوت هایلایت و لولایت

تفاوت هایلایت مو با مش مو

مش مو هم یک نوعی از لایت‌های مو بوده و تنها تفاوتی که با هایلایت دارد، درجه روشنی آن است. با توجه به تعریف هایلایت، گفتیم که رگه‌هایی از مو کمی روشن‌تر می‌شوند، این میزان روشنی در هایلایت نهایتاً باید تا 3 باشد ولی در مش، این درجه روشنی از 4 به بالا است و ظاهر مو روشن‌تر و بلوندتر دیده می‌شود.

روش‌های هایلایت مو

برای هایلایت مو دو روش وجود دارد که بسته به میزان حجم و قد مو تغییر می‌کند. در ادامه به انواع روش‌های هایلایت مو می‌پردازیم.

هایلایت مو با فویل یا سوئیت مش

در روش هایلایت مو با فویل، ابتدا فویل‌ها را به شکل مستطیل و کمی بلندتر از طول موها برش داده و موهایی که آغشته به مواد رنگ مو هستند را داخل آن قرار دهید. برای نتیجه بهتر، اطراف ریشه مو را با پنبه پوشانید تا مواد رنگ مو، به موهای زمینه نشتی نکنند. در نهایت، بعد از برداشتن فویل‌ها و شستن موها، با موهایی زیبا و هایلایت‌های مرتب و ظریف روبه رو می‌شوید.

هایلایت مو با سوئیت مش

هایلایت مو با سوئیت مش

هایلایت مو با کلاه

کلاه‌های مخصوص هایلایت دارای روزنه‌ها و منافذی هستند که مو از داخل آن عبور کرده و رنگ می‌شود. برای این کار ابتدا کلاه مخصوص هایلایت را روی سر گذاشته و سپس با سوزنی مخصوص، رشته‌های نازک از موها را از آن خارج کنید. تعداد رشته‌های نازکی که از کلاه خارج می‌کنید، کاملاً سلیقه‌ای است. حالا که موها از منافذ خارج شد، آنها را رنگ کرده و در نهایت، کلاه را خارج کنید. بعد از خارج کردن کلاه، با موهای هایلایت شده‌ای مواجه می‌شوید که بسیار طبیعی و زیبا هستند.

انواع هایلایت مو

  • هایلایت طبیعی
  • هایلایت مخفی
  • هایلایت تکه‌ای
  • هایلایت آمبره
  • هایلایت بالیاژ
  • هایلایت سامبره

هایلایت طبیعی

در این هایلایت، همان‌طور که از اسمش پیداست موها ظاهر بسیار طبیعی به خود می‌گیرند و همچنین، رنگ انتخابی نباید بیش از 2 تا 3 درجه از رنگ زمینه مو روشن‌تر باشد. در این تکنیک ابتدا باید رگه‌های باریکی از قسمت جلویی مو را جدا کرده و لایه‌لایه این کار را تکرار کنید. موهای جدا شده را با رنگ مویی کمی روشن‌تر رنگ کرده و از نتیجه آن لذت ببرید. پس اگر موهایی پرحجم با زمینه تیره دارید، هایلایت طبیعی برای شما انتخابی عالی است.

هایلایت مخفی

هایلایت مخفی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تغییر محسوس و ظریف در موها است. در این تکنیک، دسته‌های باریکی از لایه‌های زیری و پنهان مو جدا شده و رنگ می‌کنند. بعد از رنگ شدن، تغییر رنگ مویی که مشاهده می‌کنید بسیار ظریف و زیبا بوده که با شانه زدن و حالت دادن به مو نمایان می‌شود. البته این روزها اکستنشن‌ مو طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند که در رنگ‌های مختلف عرضه شده و در لایه‌های پنهان موها نصب می‌شوند. اگر به دنبال تغییر در موهایتان هستید ولی از آسیب‌های رنگ مو می‌ترسید، این اکستنشن‌ها پیشنهاد خوبی برای شما هستند.

هایلایت تکه‌ای

در تکنیک هایلایت تکه‌ای، موها با کمک کلاه مش یا فویل جدا شده و به دو تا سه درجه روشن‌تر از موهای زمینه درمی‌آیند. البته اگر به دنبال رنگ‌های فانتزی برای موهای خود هستید، ابتدا موها باید دکلره شده و سپس رنگساژ شوند. در انتخاب رنگ دقت کنید زیرا هر چه رنگ انتخابی به رنگ زمینه نزدیک‌تر باشد، ظاهر کار طبیعی‌تر می‌شود. این تکنیک مناسب برای موهای زبر و ضخیم بوده و ظاهر ظریف و جذاب به موها می‌دهد.

هایلایت آمبره

هایلایت آمبره مو در تکنیک‌های جدیدتر در رنگ مو است که این روزها اغلب خانم‌ها به دنبال آن هستند. در آمبره موها از ریشه به رنگ تیره هستند و هر چه به سمت ساقه حرکت می‌کنیم، روشن‌تر می‌شوند. یعنی نهایت روشنی مو در نوک ساقه مو است. تغییر رنگ در آمبره بسیار سریع و محسوس اتفاق می‌افتد و خط مرزی بین رنگ روشن و تیره کاملاً مشخص است. همچنین، روشنی و خطوط دکلره در این تکنیک دارای نظم خاصی است.

هایلایت بالیاژ

بالیاژ یک کلمه فرانسوی به معنی دست آزاد است. یعنی آرایشگر بدون استفاده از فویل یا حتی کلاه مخصوص مش، موهای شما را رنگ می‌کند. بالیاژ مو نسبت به آمبره، روند تغییر رنگش کندتر و طبیعی‌تر است. به‌طوری‌که از ریشه مو شروع شده و خیلی ملایم هر چه به سمت ساقه می‌رویم، رنگ روشن‌تر می‌شود. تفاوت دیگر بالیاژ با آمبره در نظم آن بوده، به این شکل که در آمبره روند تغییر رنگ دارای نظم است ولی روند تغییر رنگ در بالیاژ کاملاً شلخته و دست آزاد است.

این تکنیک برای انواع مو مناسب است و فرقی ندارد که موهای بلند یا کوتاهی داشته باشید. در نهایت باید بگویم که بالیاژ نسبت به دیگر تکنیک‌ها، تمدید کمتری نیاز دارد و با رشد ریشه، تغییر محسوسی در آن به چشم نمی‌خورد.

هایلایت سامبره

سامبره ترکیبی از آمبره و بالیاژ است، با این تفاوت که در سامبره روند تغییر رنگ خیلی‌خیلی ملایم‌تر از بالیاژ یا آمبره بوده و خط مرزی بین رنگ روشن و تیره روی موها دیده نمی‌شود. در این تکنیک برعکس آمبره و بالیاژ، برای روشن شدن ساقه مو از دکلره استفاده نشده و با رنگ مو فقط کمی روشن‌تر می‌شوند.

برای دیدن هایلایت مو جدید سال 2022 کلیک کنید.

مراقبت‌های بعد از هایلایت مو

در مجموع همه موهای رنگ شده، چه هایلایت چه لولایت، نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند، زیرا، موها بعد از رنگ شدن تمام پروتئین‌های خود را از دست داده و بسیار شکننده و حساس می‌شوند. از جمله این مراقبت‌ها شامل:

  • از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و بدون سولفات استفاده کنید.
  • موهای رنگ شده خود را روزانه با شامپو نشویید و میزان شستشو را تا هفته‌ای دو بار کاهش دهید.
  • هفته‌ای دو بار از نرم کننده و ماسک موهای تقویت کننده و بدون سولفات استفاده کنید.
  • روغن‌های گیاهی مخصوصاً روغن نارگیل به موهای خود بزنید.
  • قبل از رفتن به استخر، موهای خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و تا کلر موجود در آب استخر به موها آسیب وارد نکند.
  • موهای خود را با شانه‌های چوبی، روزانه شانه کنید.
  • از وسایل حرارتی مثل اتو مو و سشوار کمتر استفاده کنید یا ترجیحاً قبل از آن، کمی اسپری مراقبتی به موهای خود بزنید.
  • دقت کنید، هنگامی که موهایتان خیس است، آن را شانه نکنید.

سوالات متداول

برای هایلایت مو روی زمینه موهای مشکی پرکلاغی، رنگ‌های تیره مناسب است و هر چه این رنگ‌ها به مشکی نزدیک‌تر باشد، هایلایت زیباتر و طبیعی‌تر نمایان می‌شود. رنگ‌هایی با پایه قرمز، آلبالویی، یاسی، آبی، مسی، ماهاگونی، شرابی و بنفش مناسب برای هایلایت روی زمینه مشکی است.

هایلایت با تکنیک بالیاژ به دلیل آزادانه بودن و باز بودن دست آرایشگر، برای موهای کوتاه مناسب‌ترین گزینه است بالیاژ روی موهای مصری کوتاه و باب، خیلی زیبا بوده ولی اگر موهایی بلند هم داشته باشید، ظاهر خاص‌تری برای موهای شما ایجاد می‌کند.

جواب این سوال هم بالیاژ است؛ زیرا، بالیاژ به دلیل روند ملایم و طبیعی که در تغییر رنگ دارد، با رشد ریشه تغییر محسوسی ایجاد نمی‌شود و به ترمیم زود به زود احتیاجی ندارد. دکلره کردن ریشه مو و رشد آن بعد از گذشت چند ماه، دقیقاً ظاهری به شما بالیاژ داشته و به همین دلیل، رشد مو بعد از بالیاژ، شما را نیازمند ترمیم زود به زود نمی‌کند.

در بالیاژ روند تغییر رنگ از ریشه تا ساقه مو، خیلی تدریجی و طبیعی بوده و ریشه مو تیره شروع شده و با سایه ملایمی به سمت روشنی در ساقه حرکت می‌کند. ولی آمبره به دلیل مرز مشخصی که بین روشنی و تیرگی در موها وجود دارد، روند تغییر رنگش به اندازه بالیاژ ملایم و طبیعی نیست.

هایلایت مو 2 هایلایت مو

تخفیف، جشنواره ها، آموزش، و نمونه کار ها در اینستاگرام