امروزه اکثر بانوان در سراسر جهان بدون توجه و اهمیت به سنی که دارند به سراغ انواع کاشت ناخن رفته و از شیوه‌های نوین برای زیبایی و آرایش ناخن‌های خود استفاده می‌کنند. در میان این بازار گرم آرایش و تزیین ناخن بین همه‌ی بانوان از دختران پانزده ساله تا مادربزرگ‌های هشتاد ساله، آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله به عنوان یکی از پردرآمدترین شغل‌ها شناخته شده است.

برای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله ابتدا باید به مراکز معتبر و متخصیص این حرفه مراجعه کرد و زیر نظر مربی شروع به آموزش و تمرین نمود. در ادامه‌ی این مطلب به بیان نکات مهمی در این مورد و آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله به شکلی مختصر و مفید می‌پردازیم.

کاشت ناخن چیست؟

به طور کلی کاشت ناخن نوعی آرایش ناخن است که در انواع مختلفی انجام گرفته و ماندگاری طولانی مدتی دارد و برای افرادی که وقتی برای لاک زدن مداوم ناخن‌های خود ندارند یا ناخن‌های شکننده‌ای دارند بسیار مناسب است. در واقع با انجام دادن کاشت ناخن، علاوه بر اینکه ناخن‌هایی زیبا و آراسته خواهید داشت از استحکام و ماندگاری بالای آن نیز بهره‌مند خواهید شد.

در این آرایش، نوعی مواد به شکل‌های گوناگون شبیه به ناخن مصنوعی درآمده و روی سطح نازک شده‌ی ناخن قرار گرفته و برای مدتی طولانی ظاهر زیبای خود را حفظ خواهند کرد. هنگام انجام این عمل، سطح ناخن طبیعی مقداری با سوهان، نازک خواهد شد که علت آن طبیعی شدن ظاهر کاشت ناخن است. در ادامه به معرفی انواع و آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله می‌پردازیم.

آموزش کاشت ناخن

انواع کاشت ناخن

در روزهای اولی که ترفند کاشت ناخن وارد عرصه‌ی مد شده بود، کاشت ناخن‌های بلند و غیر طبیعی طرفداران زیادی داشت. اما امروزه، کاشت ناخن‌های کوتاه و طبیعی بسیار پرطرفدار بوده و اکثر افراد فارغ از سن و سال، خواهان ناخن‌هایی با کاشت طبیعی و نسبتاً کوتاه هستند.

اندازه‌ی انتخابی برای ناخن هر فرد با توجه به سلیقه و شرایط زندگی او خواهد بود؛ به همین دلیل است که کاشت ناخن‌های کوتاه برای افرادی که ناخن‌های شکننده‌ای داشته و دائم در حال کار کردن با دستان خود هستند، بسیار مناسب بوده و همچنین به دلیل طبیعی بودن و شبیه بودن به ناخن‌های اصلی، این مدل کاشت ناخن بسیار انتخاب مناسبی خواهد بود.

علاوه بر این موارد، افرادی که از لنز استفاده می‌کنند یا در کار خود مجبور به استفاده‌ی طولانی مدت از کیبورد هستند نیز بهتر است از کاشت ناخن کوتاه استفاده کنند. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که در صورت داشتن ناخن‌هایی کوتاه، امکان داشتن طرح‌هایی زیبا و متنوع روی سطح ناخن نیست، در صورتی که این موضوع کاملاً اشتباه بوده و اتفاقاً در طراحی ناخن‌های کوتاه می‌توان از طرح‌های خلاقانه و زیبای بسیار زیادی استفاده کرد. در ادامه با بررسی آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله بیشتر این موضوع را درک خواهیم کرد.

به طور کلی و در حالت کلاسیک، دو نوع کاشت اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • کاشت با مواد پودری روی ناخن
  • کاشت با مواد ژله‌ای روی ناخن

روش‌های بسیار زیادی به مرور زمان از ترکیب این دو روش اصلی برای کاشت ناخن به وجود آمده است که نتيجه‌ای متفاوت روی ناخن خواهند گذاشت و هر کدام از آن‌ها از روش پخش مواد و قلم گذاری متفاوتی استفاده خواهد کرد. برخی از این روش‌های کاشت ناخن ترکیبی شامل مواردی مثل قالبی، تکلیلی، سیلک، میکس، آکواریوم، مرمریت، بیبی بومر و… می‌شود.

آموزش کاشت ناخن

کاشت ناخن به روش پودری

برای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، ابتدا لازم است تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد کاشت ناخن و انواع آن را داشته باشید. در همین راستا به معرفی روش کاشت ناخن پودری می‌پردازیم.

این مدل از کاشت ناخن به عنوان یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های کاشت ناخن است که در آن از پودر اکریلیک و لیکوئید استفاده شده و با ترکیب این دو ماده، لایه‌ی محکمی ایجاد شده و روی ناخن قرار می‌گیرد. بعد از آن ناخن‌های شما با سوهان کشیدن، فرمی زیبا و آراسته پیدا خواهد کرد. در روش کاشت ناخن پودری از چهار مدل پودر استفاده می‌شود که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • پودر کریستالی
  • پودر صورتی با پینک
  • پودر کاور
  • پودر رنگی

کاشت ناخن هلویی

در میان آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، لازم است بدانید که کاشت ناخن به روش هلویی بین افرادی که به کاشت ناخن‌های طبیعی علاقه‌مند هستند بسیار پرطرفدار بوده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این مدل کاشت این است که خود آن به تنهایی دارای رنگ بوده و در بسیاری از موارد نیازی به لاک زدن نخواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای کاشت هلویی برای ناخن این است که افرادی که صدف ناخن کوتاهی دارند با انجام این کاشت، صدف ناخن خود پوشانده و در نهایت ناخن‌های مرتب و زیبایی خواهند داشت. در این مدل از کاشت ناخن از طراحی‌های مختلف و زیبایی مثل فرنچ، شاین، کوتاه و ساده، اکلیلی و… استفاده می‌شود.

کاشت ناخن به وسیله‌ی قالب

این مدل از کاشت ناخن که روشی بسیار سریع و فوری است و در شب‌های عید و زمان‌های شلوغی سالن‌ها به هر دو شکل پودری و ژلی به وسیله‌ی قالب‌های مخصوص خود انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که این روش برای افرادی که مدت زمان زیادی را در روز صرف تایپ کردن یا شنا کردن می‌کنند مناسب نیست؛ زیرا در اکثر ضربه‌های بسیار سبک نیز ممکن است دچار آسیب دیدگی با هوا گرفتگی شود.

کاشت ناخن به وسیله‌ی پلی ژل

این مدل از کاشت ناخن جزو جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های کاشت ناخن بوده و در آن از موادی مانند ژل استفاده می‌شود که به صورت تیوپی تولید شده و در رنگ‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی ژل هم مانند ژل‌های دیگر در دو نوع زیر تولید می‌شود:

  • هارد ژل
  • سافت ژل

یکی از ویژگی‌های مهم کاشت با پلی ژل این است که ماندگاری و استحکام کاشت با پودر را داشته و در عین حال کاملاً انعطاف پذیر است. برای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، شناخت این روش‌های گوناگون کاشت و استفاده‌ی به موقع و درست از آن‌ها امری ضروری است.

کاشت ناخن به وسیله‌ی ژل کاسه‌ای

کاشت ناخن به وسیله‌ی ژل کاسه‌ای نیز یکی دیگر از روش‌های کاشت با ژل است که ژل آن در قوطی‌هایی شبیه به کاسه که درب دارند در دو نوع سافت و هارد و در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. از این ژل‌های کاسه‌ای فقط در کاشت ناخن استفاده نمی‌شود، بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد که به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • صدف سازی ناخن
  • برجسته سازی هنگام طراحی
  • شبنم گذاری

پرکاربردترین و پرفروش‌ترین رنگ ژل‌های کاسه‌ای، رنگ بی‌رنگ یا کلیر است که برای طراحی استفاده شده و همچنین رنگ صورتی طبیعی یا هلویی است که برای کاشت ناخن استفاده خواهد شد.

آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله

با توجه به اینکه روز به روز طرفداران کاشت ناخن بین بانوان بیشتر شده، بازار آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله نیز هر روز داغ‌تر می‌شود. اما با وجود تمام این مسائل، نکته مهمی که وجود دارد این است که تمام افرادی که وارد این حرفه می‌شوند موفق نخواهند شد.

کسب درآمدی درست و حرفه‌ای نیازمند آموزشی تخصصی بوده و به همین دلیل است که در ادامه‌ی این مطلب به آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله برای علاقه‌مندان پرداخته‌ایم. مراحل انجام کاشت ناخن به تفکیک و با ذکر توضیحات شامل موارد زیر است:

زیر سازی

در آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، انجام یک زیر سازی درست به عنوان مرحله‌ی اول دارای اهمیت بسیار بالایی بوده است. اهمیت این مرحله به گونه‌ای است که انجام دادن درست آن باعث ایجاد ظاهری بسیار زیبا و طبیعی روی ناخن‌ها خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که این مرحله در تمام انواع کاشت ناخن ثابت بوده و شامل دو قسمت کلی است:

  • مانیکور خشک
  • خراش دادن صدف ناخن

حذف کوتیکول‌ها از روی سطح ناخن بسیار مهم بوده و باعث می‌شود تا مواد کاشت ناخن به جای اینکه روی این کوتیکول‌ها قرار بگیرد، روی سطح ناخن قرار گرفته و ظاهری مرتب و آراسته روی ناخن ایجاد شود. لازم به ذکر است که با قرار دادن مواد کاشت روی این کوتیکول‌ها، شاهد هوا گرفتن ناخن‌ها خواهیم بود.

در راستای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، بعد از انجام مانیکور خشک، باید صدف ناخن را خراش بدهیم. با انجام دادن این کار و ایجاد خراش روی سطح ناخن، تمام چربی‌های اضافه روی ناخن را از بین برده و زمینه را برای مواد گذاری روی ناخن آماده می‌کنیم. باید توجه داشته باشید که ایجاد کردن این خراش‌ها روی سطح ناخن امر حساسی بوده و کمی افراط در انجام آن، باعث آسیب رساندن به سطح ناخن خواهد شد.

تیپ گذاری

این مرحله از آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله به عنوان یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مراحل کاشت ناخن بوده که در واقع کار بلند کردن ناخن به میزان دلخواه و استحکام بخشیدن به آن را انجام می‌دهد. مرحله‌ی مواد گذاری نیز به روش‌های مختلفی شامل موارد زیر انجام می‌گیرد:

  • تیپ گذاری
  • فرمر
  • فیبر
  • سیلک

انواع مختلف تیپ که به رنگ‌های شیری، سفید و بی‌رنگ در بازار موجود است، جنسی پلاستیکی داشته و با استفاده از چسب مخصوص خود به ناخن می‌چسبد. همچنین با استفاده از این تیپ‌ها می‌توان قد ناخن ها را تا هر اندازه‌ای تغییر داد.

فرمرها نیز که شامل دو نوع یک بار مصرف و فلزی هستند، بیسی را برای مواد گذاری فراهم کرده و با قرار دادن آن روی ناخن، می‌توان قد ناخن مورد نظر را تا حدودی بلند کرد. همچنین فیبرها که دسته‌هایی از رشته‌های نازک هستند روی سطح ناخن قرار گرفته و امکان بلند کردن قد ناخن مشتری را فراهم خواهد کرد.

سیلک‌ها نیز به صورت ورقه‌ای موجود بوده و مانند فیبر، قابل استفاده در کاشتن ناخن با ژل خواهند بود. این مواد بافتی شبیه پارچه داشته و با استفاده از آن می‌توان قد ناخن فرد مورد نظر را تغییر داد.

مواد گذاری

در مسیر آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، مواد گذاری برای ناخن با توجه به نوع کاشتی که انجام می‌گیرد کاملا متفاوت خواهد بود. در همین راستا، کاشت هایی که با مواد اکریلیک صورت می‌گیرد باید حتما با قلم موی مناسب خود که از موی طبیعی درست شده است انجام گرفته و در مقابل، کاشت‌هایی که با ژل انجام می‌گیرد با قلم موی مخصوص خود که قلم مویی با موهای مصنوعی است انجام می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که موادی که از ژل هستند تنها با دستگاه‌های UV خشک می‌شوند و در حین انجام مراحل کاشت، استفاده از ضد قارچ، پرایمر و… امری عادی خواهد بود.

سوهان کشی

انجام سوهان کشی به عنوان یکی از مراحل تاثیر گذار در آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله بوده و بعد از خشک شدن مواد روی ناخن و برای فرم دادن به آن باید انجام شود. مرحله‌ی سوهان کشی به طور کلی دارای چند مرحله بوده که به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • دورگیری
  • فرم دهی
  • حذف کردن ناهمواری‌های احتمالی

هنگام انجام دورگیری برای ناخن‌ها، بهتر است از سر سوهان‌های الماسه استفاده شود و در ادامه برای فرم دهی ناخن نیز با همین وسیله، باید قوس روی ناخن را ایجاد کنیم. همچنین به وسیله‌ی سوهان دستی می‌توانید، دو سمت کناری و بالای ناخن را درست کنید.

در نهایت با استفاده از سوهان کاغذی می‌توانید از نرم بودن نسبی سطح آن استفاده کرده و ناهمواری‌ها را صاف کنید. همچنین با انجام این مرحله، تمام رد و اثر سوهان تماماً از بین خواهد رفت.

سوهان کشی ناخن با دستگاه مانیکور در سالن زیبایی

سوهان کشی

طراحی و لاک برای ناخن

طراحی ناخن به عنوان آخرین مرحله برای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله نقش بسیار پررنگی در نتیجه‌ی نهایی کاشت ناخن خواهد داشت که در آن به وسیله‌ی لاک ژل یا لاک‌های معمولی با قلم موهای نازک، می‌توان به طراحی زیبای ناخن خود پرداخت.

طراحی و لاک زدن روی ناخن بدون توجه به اندازه‌ی ناخن داری تنوع بی‌نظیری است که تمام آرایشگران با توجه به سابقه‌ای که دارند، این کار را بهتر انجام می‌دهند.

کاشت ناخن پودری

طراحی ناخن

مانیکور خشک چگونه انجام می‌شود؟

هنگام مانیکور کردن ناخن‌ها ابتدا با استفاده از وسیله‌ای به نام عقب زن قسمت پهن آن، تمام پوسته‌های اطراف ناخن را به عقب هدایت کرده و از وارد کردن فشار بیش از حد روی ماشین خودداری کنید. انجام این حرکت باید کلا افقی بوده به شکلی که از یک طرف ناخن شروع کرده و به گوشه‌ای دیگر هدایت کنید.

سپس نوبت به استفاده از سوهان برقی رسیده و با استفاده از سر سوهان در حالی که زاویه‌ی 30 درجه با صدف ناخن دارد، کوتیکول‌ها را از روی سطح ناخن حذف می‌کنیم. لازم به ذکر است که این حرکت سوهان باید در یک سمت و سو بوده و از حرکت دادن زیاد پرهیز شود.

در نهایت بعد از انجام این مراحل، باید از وسیله‌ای تحت عنوان نیپر استفاده کرده و تمام پوسته‌های اضافی را ببریم. با انجام این مراحل، یک مانیکور حرفه‌ای و درست روی ناخن‌ها انجام داده‌اید.

شناخت دقیق انواع کاشت ناخن و مشاوره‌ی درست به مشتری

یکی از نکات مهمی که وجود دارد این است که قبل از انجام هر کاری روی ناخن‌های بانوان، باید ابتدا تمام شیوه‌های انجام و آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله را بدانید و سپس با توجه به نیاز و علاقه‌ی مشتری، شروع به راهنمایی کردن او کند. در میان این راهنمایی‌ها باید از ماندگاری و همچنین هزینه و مدت زمانی که صرف انجام دادن آن می‌شود صحبت شود.

برخی از ویژگی‌های مهمی که یک ناخن‌کار خوب باید داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • داشتن صبر و حوصله‌ی فراوان
  • شناخت و تسلط کامل به ساختمان و انواع فرم ناخن
  • شناخت و تسلط کامل به مواد کاشت ناخن
  • آگاهی از انواع کاشت ناخن و توجه به ویژگی‌های آن

مشاوره‌ای که قبل از انجام کار کاشت ناخن انجام می‌شود باعث ایجاد آمادگی در فرد و افزایش سرعت و کیفیت کار ناخن کار مورد نظر می‌شود. همچنین علاوه بر تمام این موارد، باعث ایجاد حس و حالی خوب در مشتری خواهد شد.

دستگاه‌های مورد استفاده در کاشت ناخن

برای خشک شدن مواد کاشت ناخن و ژل یا لاکی که استفاده می‌شود از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • UV
  • LED
  • UV – LED

دستگاه‌های UV که دارای لامپ‌های یو وی نیز هستند برای خشک کردن ژل استفاده می‌شوند و زمانی که صرف این کار می‌کند نسبت به دستگاه‌های LED بیشتر است. در مقابل دستگاه‌های  LED دارای لامپ‌های ال ای دی بوده و در مدت زمان کمتری ژل مورد نظر را خشک می‌کند. همچنین در نهایت دستگاه‌های UV – LED جزو جدیدترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها برای کاشت ناخن شناخته می‌شود.

نکات کلیدی و مهم در آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله

کاشت ناخن و طراحی آن به عنوان یک شغل تخصصی، علاوه بر مواردی که ذکر شد دارای نکات و موارد مهم دیگری نیز هست که رعایت آن‌ها باعث می‌شود تا به یک فرد موفق در این زمینه تبدیل شویم. در ادامه برای کامل شدن آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله به بیان این نکات می‌پردازیم.

شناخت فرم‌های مختلف ناخن

به عنوان فردی متخصص و حرفه‌ای در زمینه‌ی کاشت ناخن، شناخت انواع فرم ناخن و راهنمایی افراد بر اساس فرم ناخنی که دارند، یکی از موارد مهم است که باید رعایت شود. بر همین اساس باید بدانید که برای هر مدل ناخنی، چه مدل کاشتی مناسب بوده و در نهایت باعث زیباتر شدن دستان مشتری خواهد شد.

روش درست لاک زدن

لاک زدن درست نیز روش‌های خاص خود را دارد که یک ناخن کار حرفه‌ای آن را به خوبی اجرا می‌کند. لاک زدن درست باعث ایجاد سرعت و کیفیت در کار شده و در نهایت نتیجه‌ی کار را چند برابر بهتر خواهد کرد.

برای درست لاک زدن بهتر است ابتدای قلم موی لاک مورد نظر را روی قسمت وسط و میانی ناخن قرار داده و سپس به آرامی پایین بکشید؛ و در ادامه به رنگ کردن قسمت‌های کناری ناخن و در نهایت به پوشاندن سر ناخن از لاک بپردازید.

شناخت مشکلات احتمالی کاشت ناخن

برای طی کردن مراحل آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، بهتر است مشکلات احتمالی این کار را نیز بشناسید و بدانید که ممکن است در چه مواقعی، چه مشکلاتی پیش بیاید و در نهایت برای حل آن باید چه کار کنیم؟ برخی از این مشکلات احتمالی شامل موارد زیر است:

  • هواگرفتگی
  • جدا شدن ناخن کاشته شده
  • ایجاد قارچ
  • شکستن ناخن

جدا شدن مواد کاشت ناخن از ناخن طبیعی و به وجود آمدن فاصله میان آن‌ها باعث از بین رفتن چسبندگی شده و اصطلاحاً ناخن فرد مورد نظر دچار هواگرفتگی شده است. با توجه به اینکه این فاصله، بهترین مکان برای عفونت و رشد باکتری و قارچ است، باید در کمترین زمان ممکن اقدام به برطرف کردن آن کنید.

آگاهی از اختلالات و بیماری‌های مربوط به ناخن

طبیعی است که ناخن هم مانند سایر اعضای بدن، بیماری‌ها و مشکلات مخصوص به خود را داشته باشد و برای یک ناخن کار حرفه‌ای واجب است که از این بیماری‌ها و اختلالات آگاهی کامل داشته باشد. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که تنها شناخت این بیماری‌ها برای یک ناخن کار متخصص کافی بوده و بعد از آن باید مشتری خود را به مراجعه به پزشک مربوطه راهنمایی و تشویق کند.

آگاهی از شرایط لازم برای محیط کار

برای آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله دانستن و آگاهی از اینکه محیط کار مناسب برای انجام این کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد نیز امری ضروری و مهم است. با توجه به اینکه عواملی مثل نور محیط، تهویه و هوای محیط، میز و صندلی مناسب با ارتفاع استاندارد و… در کیفیت کار تأثیر ویژه‌ای دارد، آگاهی از این موارد و رعایت آن برای یک ناخن کار حرفه‌ای بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن محیط و ابزار کار

هنگام کاشت ناخن به دلیل تماس مستقیمی که ابزار کار با پوست افراد مختلف دارد، امکان بروز بیماری‌های پوستی در صورت عدم رعایت بهداشت و ضد عفونی نکردن وسایل کار وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از این امر، بعد از مراجعه هر مشتری، باید تمام ابزار، میز و صندلی و سایر وسیله‌های مورد استفاده، ضدعفونی شود.

در آخر

برای اینکه بتوانید بازار گرم آرایش و میکاپ بانوان و به خصوص رشته‌ی کاشت ناخن، فردی موفق و متخصص باشید، باید تمام اطلاعات لازم در این زمینه را به طور کامل داشته باشید و بدون خستگی به مطالعه درباره‌ی آن ادامه دهید و از مسائل و شیوه‌های نوین آگاه شوید.

همچنین پس از آموزش کاشت ناخن مرحله به مرحله، با تمرین مداوم و رعایت اصول و قوانین کلی باعث می‌شود تا در کمترین زمان ممکن، اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب کرده و در راه موفقیت بیشتر در این حرفه قدم بردارید.