تغییرات ساده در برنامه مراقبت از موهایتان می‌تواند تفاوت بزرگی در سلامت پوست سر شما ایجاد کند. این می‌تواند به سادگی ملایم‌تر بودن هنگام شامپو زدن یا گاهی اوقات صاف کردن موهای موج دارتان باشد، اما نکات اضافی نیز وجود دارد.

بسیاری از ما سلامت پوست سر خود را دست کم می‌گیریم و زیاد به پوست سر خود توجه نمی‌کنیم. در عوض، وقتی شامپو، نرم‌کننده، و محصولات مو را انتخاب می‌کنیم، تمرکزمان بیشتر بر روی فواید آن‌ها برای موهایمان است.

اما این موضوع برای کسانی که مشکلات پوست سر دارند متفاوت است. برای بسیاری، احساس دائمی نیاز به خاراندن می‌تواند حواس‌پرت‌کننده باشد، ریزش پوسته‌های شوره بر روی لباس‌ها می‌تواند شرم‌آور باشد، و پیدا کردن برآمدگی‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد.

یادگیری نحوه مراقبت از پوست سرتان می‌تواند سلامت آن را بهبود بخشد، آرامش خاطر به شما بدهد، و شاید حتی اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

چه چیزی پوست سر سالم را تعریف می‌کند؟

به گفته دکتر سانوسی اومار، مدیر پزشکی و متخصص پوست در کلینیک مو و پوست دکتر یو، یک پوست سر سالم فاقد موارد زیر است:

  • خارش
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • تحریک
  • درد
  • آکنه
  • کیست‌ها
  • آسیب ناشی از نور خورشید
  • ریزش موی بیش از حد

برآمدگی‌ها، زخم‌ها، و قرمزی نشانه‌های التهاب هستند’، دکتر شارلین سنت سورین-لورد، متخصص پوست مجاز در واشنگتن دی.سی. توضیح می‌دهد. ‘اگر درمان نشود، این می‌تواند باعث ریزش مو شود که ممکن است دائمی شود.

فواید پوست سر سالم

سلامت پوست سر شما، سلامت موهایتان را تعیین می‌کند. اومار می‌گوید ‘پوست سر شما مانند خاک یک مزرعه است. خاک ضعیف به طور مستقیم بر سلامت گیاهان رشد کرده در آن تأثیر می‌گذارد،’. ‘به طور مشابه، هر چیزی که باعث التهاب پوست سر شود می‌تواند برای وجود و سلامت موها مضر باشد.’

پوست سر ما حدود ۱۰۰,۰۰۰ فولیکول دارد، بر اساس انجمن آکادمی درماتولوژی آمریکا. مانند یک دانه که درختی را می‌رویاند، هر فولیکول حاوی یک مو است که رشد می‌کند. فولیکول‌ها همچنین سبوم یا روغن تولید می‌کنند که به نگه داشتن پوست سر مرطوب و محافظت از پوست در برابر عفونت کمک می‌کند.

یک فولیکول مو عمیقاً وارد پوست سر می‌شود و دارای میکروبیوم خاص خود است. پوست سر نیز دارای میکروبیوم است. اختلال در تعادل میکروبیوم پوست سر به شوره سر، درماتیت سبوره‌ای (یک شرایطی که باعث شوره سر و پچ‌های پوسته‌دار می‌شود)، و درماتیت آتوپیک (اگزما) پیوند خورده است.

مشکلات پوست سر مانند شوره سر، درماتیت سبوره‌ای، درماتیت آتوپیک، و پسوریازیس به موهای زبر، شکستگی مو، و کاهش درخشندگی مو مرتبط هستند. علاوه بر این، سلامت ضعیف پوست سر مرتبط با این شرایط ممکن است منجر به ریزش موی زودرس شود.

راه‌های دستیابی به یک پوست سر سالم

اگر هیچ یک از گزینه‌های زیر به بهبود سلامت پوست سرتان کمک نکند، برای دریافت مشاوره به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از موی ملایم

اجتناب از محصولاتی که حاوی سولفات‌ها، الکل‌ها، یا عطرها هستند ممکن است به بهبود سلامت پوست سر شما کمک کند. سولفات‌ها روغن‌های طبیعی موهای شما را از بین می‌برند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند، که باعث خشک شدن پوست سر و مستعد شدن به تحریک می‌شود.

و از آنجایی که پوست و پوست سر شما از قبل حساس هستند، استفاده از محصولاتی که حاوی الکل و عطرها هستند رطوبت را از موهایتان می‌کشد. این باعث می‌شود موهای شما حس خشکی، زبری و آسیب دیدگی داشته باشد و منجر به التهابی می‌شود که باعث پوست سر خشک، خارش‌دار، و تحریک شده می‌شود.

همچنین، از محصولات مراقبت از مو که حاوی مواد شیمیایی قوی و رنگ و مش و دکلره هستند پرهیز کنید. این‌ها ممکن است به ساقه مو و پوست پوست سر آسیب بزنند.

شامپو کردن به آرامی

به جای ساییدن پوست سر هنگام شامپو زدن به موهایتان، آن را ماساژ دهید. این کار جریان خون را افزایش می‌دهد و از ایجاد خراشیدگی بر روی پوست سر جلوگیری می‌کند.

مو های خود را کمتر شستشو دهید

طبیعی است که فکر کنید برای جلوگیری از چرب شدن موها، باید موهایتان را بیشتر بشویید. با این حال، این ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. شامپو زدن بیش از حد مکرر به موها، روغن‌های طبیعی را از بین می‌برد. در نتیجه، پوست سر شما ممکن است برای حفظ رطوبت، روغن بیشتری تولید کند که منجر به ظاهر چرب موها می‌شود.

‘کسانی که از قبل با پوست سر خشک یا خارش‌دار دست و پنجه نرم می‌کنند، با افزایش زمان بین شستشوها برای تعادل تولید روغن، سود خواهند برد،’ او اضافه می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، اومار پیشنهاد می‌کند موهایتان را سه تا چهار بار در هفته، در حداکثر، بشویید.

مکمل امگا3 را امتحان کنید

اگرچه شواهد علمی قابل توجهی وجود ندارد، بسیاری باور دارند که مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند به رشد مو کمک کند و از ریزش مو جلوگیری کند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، زنانی که احساس می‌کردند موهایشان نازک شده است، یک مکمل روغن ماهی (که حاوی سایر مواد مغذی نیز بود) مصرف کردند. کسانی که ۹۰ روز روغن ماهی مصرف کردند، افزایش رشد و استحکام مو را گزارش کردند.

در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۵، زنانی که با ریزش موی الگوی زنانه مواجه بودند و ۶ ماه یک مکمل حاوی امگا-۳، امگا-۶، و آنتی‌اکسیدان‌ها مصرف کردند، افزایش تراکم مو و کاهش ریزش مو را تجربه کردند.

‘امگا-۳‌ها و روغن‌های ماهی با تحریک گردش خون در پوست سر، موها را تغذیه می‌کنند. همچنین آن‌ها التهابی را که ممکن است با ریزش مو همراه باشد کاهش می‌دهند،’ اومار می‌گوید. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید مکمل برای شما مناسب است و به شما کمک کند بهترین آن را پیدا کنید.

مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد رادیکال‌های آزاد مضر در بدن، تعداد آنتی‌اکسیدان‌های مفید را پشت سر بگذارد. استرس اکسیداتیو نه تنها می‌تواند به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، و سرطان منجر شود، همچنین گمان می‌رود که بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارد و باعث ریزش مو شود.

تلاش کنید تنوعی از محصولات کشاورزی را مصرف کنید تا از طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در طبیعت بهره‌مند شوید. هر کدام فواید متفاوتی دارند، و این فواید فراتر از موهای شماست.

امتحان کردن پروبیوتیک‌ها

‘مصرف پروبیوتیک می‌تواند به بهبود سلامت روده و تعادل میکروبیوم روده کمک کند،’ سنت سورین-لورد می‌گوید. و از آنجایی که سلامت روده ما به سلامت پوست ما مرتبط است – و پوست سر ما پوست است – مصرف پروبیوتیک ممکن است میکروبیوم پوست را بهبود بخشد و همچنین به پوست سر سالم کمک کند، او می‌گوید.

او پیشنهاد می‌کند پروبیوتیکی که حداقل دارای دو سویه باکتری باشد، مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، استفاده شود. لاکتوباسیلوس روتری، به خصوص، نشان داده شده است که به ضخیم شدن مو در موش‌ها کمک می‌کند.

استفاده از اسکراب پوست سر

همانند اسکرابی که برای صورت خود استفاده می‌کنید، اسکراب پوست سر روشی برای لایه‌برداری پوست سر شماست. اسکراب‌ها حاوی لایه‌بردارهای فیزیکی یا شیمیایی هستند و به حذف سلول‌های پوست اضافی، روغن، و شوره کمک می‌کنند و ممکن است عروق خونی زیر پوست شما را گشاد کنند که این امر به رشد مو کمک کند. (همچنین می‌توانند فقط احساس بسیار آرامش‌بخشی داشته باشند و به شما در کاهش استرس کمک کنند.)

شما می‌توانید در خانه با مواد معمولی یک اسکراب پوست سر DIY بسازید یا لایه‌بردارها را از فروشگاه‌ها یا آنلاین خریداری کنید.

علائم یک پوست سر ناسالم

پوست سر ما اغلب به ما اطلاع می‌دهد اگر چیزی نامناسب باشد. علائم رایج یک پوست سر ناسالم شامل:

  • خارش
  • سوزش
  • برآمدگی‌ها روی پوست سر
  • چربی شدید
  • شوره شدید
  • ریزش مو

اگر هر یک از موارد فوق را مشاهده کردید و مسئله برایتان آزاردهنده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ‘ممکن است محصول مویی که استفاده می‌کنید یا دارویی که مصرف می‌کنید علت مشکل باشد،’ اومار می‌گوید. ‘یک متخصص پوست قادر است تعیین کند که چه اقداماتی انجام دهد.’

او اضافه می‌کند، اگر موهایتان به طور مداوم و به مقادیر زیادی می‌ریزد، ممکن است یک مشکل سلامتی زمینه‌ای وجود داشته باشد که متخصص پوست یا ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی شما می‌تواند به درمان آن کمک کند.

نتیجه گیری

یک پوست سر سالم به معنای داشتن موهای سالم است، بنابراین مهم است به پوست سر خود توجه کنید. اگر هر گونه خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن، تحریک، درد یا ریزش موی بیش از حد را مشاهده کردید و این علائم برایتان آزاردهنده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند کمک کنند تعیین کنند آیا یک مشکل سلامتی زمینه‌ای وجود دارد یا باید برنامه مراقبت از موی خود را تغییر دهید.

همچنین می‌توانید از طریق عادت‌های روزانه از یک پوست سر سالم پشتیبانی کنید. این شامل استفاده از محصولات ملایم و مهربان بودن با موهایتان است. اگر می‌توانید، هر روز موهای خود را نشویید. وقتی موهایتان را می‌شویید، به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید تا اینکه آن را بسایید. یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه‌جات نیز به حمایت از یک پوست سر سالم کمک می‌کند. مصرف مکمل روغن ماهی و پروبیوتیک نیز ممکن است مفید باشد.

منبع : healthline